Welkom bij your Local Hobby Shop

  • Maximale output in Ampère
  • Voltage
  • Schakelsnelheid
  • Koeling
  • Bec / opto
  • Thermal overload
  • Programmeerbaarheid (Reverse / brake, Voltage cutoff, Timing / direction.

 

Maximale ampères esc

 Allereerst moet de esc passen bij de motor die je gaat gebruiken. Als je een motor gaat gebruiken die bijvoorbeeld 80 ampère trekt moet de regelaar dat natuurlijk wel makkelijk aankunnen.

De basiscapaciteit die de esc moet kunnen leveren moet meer zijn dan de motor volgens de leverancier maximaal trekt. Op die manier voorkom je enerzijds dat je binnen de kortste keren je esc laat doorbranden en anderzijds dat je belabberde prestaties krijgt omdat de esc helemaal niet voldoende stroom naar je motor kan leveren als je vol gas geeft. De “burst” die een esc kan leveren is eveneens belangrijk. Zorg er voor dat je een esc uitzoekt die dus zonder meer een groter Ampèrage kan leveren dan je motor volgens de motor fabrikant nodig heeft en let op de burst die hij kan leveren. Die burst heb je nodig omdat motorfabrikanten een gemiddeld maximaal gebruik opgeven.

 

Voltage van een esc

 Simpel gezegd komt er net zoveel volt uit een esc als je er in stopt. Sluit je een 3s lipo accu aan die 11.1volt levert (3x 3,7volt per cel) zal de motor ook worden voorzien van 11.1volt. Wat de esc doet is pulsen schieten. Hoe meer gas je geeft hoe sneller de pulsen komen.
Omdat 11,1 volt het maximum is dat gebruikt mag worden in sommige wedstrijden. Alleen in de "extreme" klasse mag meer dan 12,8Volt gebruikt worden. In deze klasse zul je echter niet veel tegenstanders treffen.

 

Schakelsnelheid esc

 Iedere elektronische snelheidsregelaar heeft chips die een maximale schakelsnelheid hebben.
Als je er op let zul je schakelsnelheden tegen komen van 50.000 per minuut tot soms wel 200.000 keer per minuut.
De opgegeven schakelsnelheid geeft aan hoeveel pulsen er per minuut naar de motor kunnen worden gestuurd. Omdat de meeste motoren, om mechanische redenen niet meer dan 50.000 tot 60.000 toeren per minuut kunnen maken is dit normaal gesproken meer dan voldoende. Omdat een esc geen idee heeft naar wat voor motor hij zijn pulsen stuurt zal de schakelsnelheid zich niet aanpassen aan de hoeveelheid polen die de motor heeft.
Een standaard brushless (borstelloze) motor heeft 2 polen. Ga je dus een meerpolige motor gebruiken wordt de schakelsnelheid gedeeld door de hoeveelheid polen.
Een 8-polige motor zal dus per pool minder pulsen per minuut krijgen. Een hoog polige motor aansluiten op een regelaar die “Slechts” 50.000 pulsen per minuut levert zal dus geen ideale prestaties leveren.
In sommige gevallen kan een regelaar zelfs kapot gaan wanneer er een “te” veelpolige motor aangesloten wordt.

 

Koeling

 Regelaars die hard moeten werken worden warm. Erg warm. Zo warm zelfs dat ze kunnen doorbranden. Om die reden worden de meeste “High performance” regelaars gekoeld.
De koeling kan bestaan uit een koelrib meestal van aluminium, een ventilator of een combinatie van beiden. Nu duurt een dragrace bijvoorbeeld maar erg kort, dus zal een esc niet heel snel warm worden van 1 enkele race, maar koeling kan toch van belang zijn. Het geheim zit in de reden van de opwarming. De warmteontwikkeling is verlies van vermogen. De mosfett`s in de regelaar produceren warmte en gaan jammer genoeg juist minder presteren als ze heet zijn. Het is dus zaak om de boel zelfs in de korte tijd dat de race duurt koel te houden. Met een permanent draaiende ventilator kun je dus op een warme zomerdag je esc zelfs voorkoelen waardoor deze aan het begin van de race koeler is dan de buitenlucht.

 

BEC / Opto

Let bij de aanschaf op de mededeling BEC of Opto. Het geeft aan of je via de regelaar wel of geen stroom naar je servo en ontvanger kunt laten lopen. Een regelaar met BEC heeft deze mogelijkheid WEL. Achter de mededeling BEC zal staan welk voltage er via de BEC loopt en hoeveel ampère deze kan hebben. Het voltage is van belang voor de goede werking van je ontvanger en servo. Het ampèrage is voor een dragracer van minder belang omdat je toch al zo weinig mogelijk apparatuur wil meenemen.
Koop voor een dragracer nooit een Opto regelaar*. Het zou betekenen dat je weer 4 extra penlite batterijen moet meenemen om stroom naar je servo en ontvanger te krijgen.

* Een tussenoplossing voor het ontbreken van een BEC op de ESC kan een zg. UBEC zijn. Deze kan rechtstreeks op de accu worden aangesloten en verlaagd het voltage van de accu naar 3 tot 5 volt. Dit lagere voltage kan worden gebruikt om ontvanger en servo`s te voorzien van spanning. Op deze manier hoeven geen extra batterijen te worden geplaatst voor de servo en ontvanger. De regelaar zelf wordt gewoon rechtstreeks op de accu aangesloten

 

Thermal overload protection

 Of te wel een beveiliging tegen oververhitting. Op zich heel handig maar we hadden net afgesproken dat we alleen een heel goed gekoelde esc gaan gebruiken. Ben je er toch niet helemaal zeker van dan is thermal overload protection fijn om te hebben maar wat ons betreft overbodig.

 

Programmeerbaarheid

 Hoe meer je kunt programmeren in je esc hoe beter. Het wordt over het algemeen gedaan via een programmeerkaart. Een programmeerkaart sluit je aan op de signaalkabel van je esc. De esc moet zijn aangesloten op de stroomvoorziening.
Het wisselt per regelaar en kaart wat er precies allemaal ingesteld kan worden.
Onder de “Must heaves” vallen de navolgende zaken:

1. Voltage cutoff
2. Motortiming (soms aangeduid met soft en hard)
3. Break en breakpower

Voltage cutoff bepaalt wanneer de regelaar de stroom afsluit. Dit kan worden ingesteld op een voltage dat past bij de lipo`s die gebruikt worden. Soms zul je wat willen test rijden op 2 cellen (7,2volt) of juist het maximale willen proberen op 3 cellen (11,1volt).
Als je voor zo`n wissel van accu niet je esc kan aanpassen zullen je 3s lipo`s snel kapot zijn of je 2s lipo`s je auto niet voldoende voltage geven.
Bij dragracen kun je jammer genoeg niet altijd even voorzichtig zijn met de belasting van je accupack. Het is natuurlijk zaak om accu`s, maximaal stroomverbruik van de regelaar en maximale vraag van de motor op elkaar af te stemmen maar soms zul je merken dat je het maximale resultaat pas behaald als alles net op het randje zit. Op dat moment zul je de power cutoff 0,1 volt per cel lager moeten zetten om niet halverwege de race zonder stroom te komen zitten omdat de esc alles uitschakelt. Meer hierover lees je in lipo pack`s.

 

Motor timing

 Met timing stel je het moment van de puls t.o.v. de magneten af. Het verschilt per motor welk moment ideaal is. Door de enorme snelheid waarmee de magnetische velden moeten worden gecreëerd kan het voorkomen dat de puls net niet op het juiste moment gegeven wordt. Als de puls te laat komt is de magneet al gedeeltelijk voorbij de wikkeling als het maximale magnetisme wordt opgewekt. Dit is zonde. Afgezien van het verlies dat optreed wanneer het moment niet ideaal is, is er ook een vertroebeling van het magnetische veld op het moment dat de overgang naar de volgende pool plaatsvindt. Het juist afstellen van de timing is een kwestie van proberen en testen.

Tot slot kunnen sommige regelaars de draairichting van de motor wijzigen. Dit is vooral handig als draden tussen motor en esc niet heel gemakkelijk even verwisseld kunnen worden. In de gevallen dat draden wel gemakkelijk kunnen worden verwisseld is het omdraaien van 2 draden voldoende om de motor in een andere richting te laten draaien.